Mäletan, et lühikest aega oli mul unistus seoses laulmise ja tantsimisega, mis omakorda lendas vastu taevast juba siis, kui olin 6-7ne. Muusikakooli ma ei sisse ei saanud, sest klaverit mängida ei osanud ja viisi pidamisest oli asi ka ikka väga kaugel (naljakas, et see oli nõnda traumeeriv kogemus, et peale seda ma isegi ei proovinud enam laulda ning alles ligi 30 aastat hiljem jõudis mulle hääleseade tunnis päriselt kohale, et laulmine ei ole kaasasündinud anne, vaid oskus, mida tuleb arendada). Lisaks on mul alati olnud mõnevõrra omapärane hääle tämber ja kõla, mis erines tublisti sellest, mida tollal tüdrukute puhul “normaalseks” või ilusaks peeti.

Tantsija karjääriga läks ka nii nagu läks - 90-te alguses ei olnud ühes Eesti väikelinnas kuigi palju tantsimisega seotud valikuid ning rahvatants ei tahtnud mind väga lihtsal põhjusel - ühel oma ea kohta pikal, ebapopulaarsel ja parajalt kohmakal tüdrukul polnud sobivat tantsupartnerit lihtsalt kusagilt võtta.

Nii jäingi kõrvalt vaatama, kuidas teised tegid seda, millest mina vaid unistada sain (mis on muide üks korralikult sügav haav väikesele lapsele)!

Kuna ma kippusin väikese tüdrukuna sageli lasteaiast iseseisvalt lahkuma (peale surutud lõunauinakud mulle ei sobinud ja ma ju ikkagi teadsin, kuidas värav lahti käib ja kus kodu on), siis ühel päeval mind enam sinna ei viidud. Seega suur osa minu koolieelsest ajast veeduski üksi kodus (vanatädi järelvalve all). Suvel aias loomadega mängides või rattaga sõites ning talvel valdavalt raamatuid lugedes, joonistades või käsitööd tehes. Raamatud ja loomad olidki minu parimad sõbrad lapsepõlves. Kuna kodune raamatukogu oli võrdlemisi väike ning koosnes paljuski entsüklopeediatest ja piiblitest, siis need kõik olid mul läbi loetud veel enne, kui ma kooli läksin. Religioon mängis ka mu lapsepõlves suurt rolli - mu vanemal oli nimelt kombeks mind pidevalt teenistustele (ja ka oma eakate tuttavate matustele) kaasa võtta.

Põhikooli traumadest võiksin kirjutada eraldi raamatu, aga ajas tagasi vaadates on mul tunne, et just tollal kogetud üksindus ning kannatused, mida polnud võimalik kellegagi (hinnangu- või karistusevabalt) jagada, panid mind juba päris varakult päevikut pidama ja luuletusi kirjutama. Peale seda, kui mu vanaema need mõned aastad hiljem avastas ja peale suurt draamat ära põletas, ma otseloomulikult seda enam ei teinud!

Just kooliaeg on vast kõige enam panustanud sellesse, mida ma täna teen ning miks ma peale gümnaasiumi lõpetamist just psühholoogiat õppima otsustasin minna - mul oli väga vaja aidata ennast!
Räägitakse, et ükski “täiesti terve noor” ei vali kunagi seda suunda ja isiklikust kogemusest lähtudes, kirjutan sellele väitele alla.

Poole kooliajast olin ma tugevalt koolikiusatud ning vaieldamatult oma klassi kõige ebapopulaarsem tüdruk. Ma olin teistmoodi, kohmakas, häbelik, ülimalt kehv eneseväljenduses, nägin välja ja riietusin teistmoodi, kui mu klassikaaslased ning ka meie majanduslikud võimalused olid teistsugused, kui paljudel mu klassikaaslastel. Lisaks olid mu õpetajast vanaemal ebarealistlikult kõrged nõudmised minu õppeedukuse ja soorituse osas - eriti ainetes, mis mind ennast absoluutselt ei huvitanud ning kus ma seetõttu ei suutnud ka lõputult piisavalt häid tulemusi saavutada. Nii olingi korralikuks pettumuseks oma vanaemale ning lisaks sellele ei sobinud ega kuulunud kuhugi ei välimuse, oma oleku ega sotsiaalse tausta poolest. Esimesed südamlikumad ja ehedamad sõprussuhted saabusid minu ellu märksa hiljem, kui paljude teiste jaoks.

Igal juhul, ühel hetkel sain ma aru, et ellu jäämiseks (12 aastat on ikkagi pikk aeg “metsikus dzunglis” nimega “kool”) tuleb kohaneda. Et pidevalt halli hiirekesena mööda seinaääri käies ja kõike toimuvat “vaikides ära kannatades” või vanaema soovitust “ole üle” ja “ära tee välja” (st tee ka väga halva mängu juures ikkagi head nägu ja põhjenda asjad enda jaoks ära) järgides, läheb ainult hullemaks. Kusagil 8. klassini võis koolis igapäevast koolis käimist minu puhul võrrelda olukorraga, kus väike värisev jänkupoeg satub näljase hundikarja ette.

Kusagil seal tekkis mul ka suurem huvi enesearengu ja psühholoogia vastu. Seda samal põhjusel, miks paljud täiskasvanud ka täna enesearenguni jõuavad ning pilgu oma sisemaailma ja minevitraumade poole suunavad.

Ma olin väga pettunud erialaspetsialistides, kellega tollal kokku puutusin (selleks ajaks, kui ma sain 14, olin ma omal moel appi karjunud juba aastaid ning saanud korduvalt kinnitust, et autoriteetsed täiskasvanud, kes selles vallas justkui abi ja tuge pakkuma peaksid, ei mõista mind ning nende poolt pakutavad lahendused küll leevendavad mingeid sümptomeid, aga ei võta valu ära). Nii oligi mul vaja aru saada, mis mul siis ikkagi viga on ja kuidas ennast korda teha (ala “miks ma kellelegi ei meeldi”, “miks on mul mingite asjadega nii raske toime tulla” + “kuidas ikkagi normaalseks saada”).

Mul oli aega, suurepärane lugemise- ja infotöötlemise oskus ning raamatukogu, kuhu hakkas just siis ka vastavasisulist kirjandust juba juurde tekkima (mõned aastad hiljem oli mul juba ligipääs ka internetile).
Mäletan, et juba siis oli mu huviallikaks nii teaduspõhine (nn “traditsionaalne psühholoogia”), kui ka alternatiivsem lähenemine (mis saatis mind tegelikult juba ajast millal ma esimest korda väikese tüdrukuna Egiptuse mütoloogiaga tutvusin). Oli huvitav, kuidas need kaks teineteist täiendasid ning sageli samadest asjadest aga erinevas keeles rääkisid.

Samal ajal, kui ma salaja enesearenguga tegelesin, sai minust iga lapsevanema õudusunenägu - mässumeelne vihane teismeline, kes sattus “halba tutvusringkonda”, “kolis” (loe: põgenes) kodunt ära ning asus korralikule elu provotseerimise ja enesehävituse teekonnale. Meri oli põlvini, käsud ja keelud enam ei lugenud ning karistustest või tagajärgedest oli mul täiesti suva - valdavalt sellepärast, et elu ei olnud minu jaoks tolles hetkes suurt midagi väärt ning helged väljavaated paremale tulevikule puudusid.
Muide, “kuidas küll üks nii tubli, vaikne ja korralik tüdruk nii halvale teele sattus” oli tegelikult (täna teadlikult minevikku vaadates) parim, mis minuga tolles hetkes juhtuda sai.

Kui kogu tolleks ajaks kogunenud ja allasurutud hirm (koos valuga) poleks leidnud reaktiivset väljundit, ei ole ma kindel, kas oleksin üldse täiskasvanuikka jõudnudki.

Nagu Sa juba aimata võid, ühel hetkel lõpetasin ma mingite inimestega suhtlemise, tegin teised valikud, lõpetasin gümnaasiumi (üllatavalt heade tulemustega, arvestades seda, et ma käisin valdavalt kohal üksnes kontrolltöid tegemas) ning kolisin pealinna. Gümnaasiumi lõpp oli tollal selleks päästvaks lootuskiireks ja võimalik, et osa taustal toiminud “enesearengust”, koos selge arusaamisega, et põhjustades teistele kannatusi, on mul endal ainult valusam, mängisid ka selles kõiges oma rolli.

Kui Sul on nüüdseks tekkinud küsimus, et miks ma seda kõike Sulle nii põhjalikult kirjeldan, siis tegelikult on minu lapsepõlves, koolikogemuses ja mässumeelses teismeeas peidus see “MIKS” - miks ma olen mingeid asju nii sügavalt ja mitmekülgselt uurinud, miks teen täna seda mida ma teen ja just nii nagu ma seda teen, miks on mingid teemad minu jaoks eriti südamelähedased (ka siis, kui need ei ole täna minu peamise tööalase väljundiga seotud) ning miks pean teadlikkuse tõstmist ja perspektiivi (lootusrikast) avardamist erakordselt oluliseks.

Just tänu sellele taustaloole ja kogemusele olen ma nii palju erinevaid asju avastanud, õppinud ja omal nahal järgi proovinud, selle asemel, et lihtsalt minna paariks aastaks teraapiasse (mida ma muide olen minevikus teinud palju rohkem, kui lihtsalt “paar aastat”) või jääda ühe lähenemise juurde. Ma sain aru, et ainult ühest lähenemisest, tööriistast või vaatest ei piisa sügavamate ja mitmekülgsemate probleemide lahendamiseks (mitte ainult lühiajaliselt leevendamiseks!) ning et nn vasaku- ja parema ajupoolkera lähenemised (teaduspõhine ja holistiline) tegelikult täiendavad teineteist ja moodustavad ühe terviku.

Seega eneseareng ei ole minu jaoks olnud pelgalt mööduv huvi või trend. Mul oli juba noore tütarlapsena vajadus mõista ennast, oma pereliikmeid (st nende valikuid ja tegutsemisviisi), leida viis, kuidas konfliktsete ja vaenulike (eakaaslastega) ühine keel leida, ning üldse kuidagi kohati arusaamatu ja hirmutava maailmaga harmooniliselt suhestuma hakata.
Kõik, mida ma esimesed 30 aastat oma elust (formaalselt või mitteformaalselt) õppisin ja omandasin, oli kantud ennekõike isiklikust vajadusest. Alles viimase seitsme aasta vältel olen ma hakanud täiendama oma tööriistakohvrit selliste oskuste ja teadmistega, mida on mul ei ole enam pelgalt enda, vaid pigem teiste aitamiseks vaja.

Rääkides tööst, siis 20 aastat tagasi (ka psühholoogiat õppima minnes) ei oleks ma kunagi arvanud, et ma inimestega sellisel viisil töötama hakkan. Kui keegi oleks mulle tollal öelnud, et ma midagi õpetama hakkan, oleksin ma selle idee musta huumori saatel välja naernud (eriti naljakas oli siis, kui õpetasin aasta aega kümnendikele psühholoogiat).
Ja kui ma oleksin gümnaasiumi lõpetades ette teadnud, mida kõike ma veel järgneva 20 aasta vältel kogen, proovin, ette võtan ja ära teen, siis ma arvan, et see oleks mulle lihtsalt paraja utoopiana kõlanud!

SAAME TUTTAVAKS

Minu nimi on Elena ja ma räägin Sulle nüüd natuke lähemalt sellest, kust ma tulen, mida ma teinud olen ja milline teekond on mind tänasesse välja toonud.

Pane ennast valmis - nagu minu puhul ikka kombeks - tegemist saab olema pisut pikema lugemise ja mõnevõrra ebatraditsionaalse enesetutvustusega.

PS! Kui Sind huvitavad ainult olulised detailid, siis jäta järgnev pikk jutt vahele ja keri allapoole!

Selleks, et ennast päriselt tutvustada, tuleks mul rääkida Sulle üks pikem lugu ning alustada sellega päris algusest - Lääne-Virumaa väikelinnas kasvanud tüdrukust, kelle esimene unistus oli saada võluriks (tõenäoliselt tugevalt inspireeritud tollal käepäralt olnud raamatutest).

Naljakas, kuidas lapsed on oma unistustes nii ausad ja piiritud. Vähemalt seni, kuidas ratsionaalsed täiskasvanud selgitavad, kuidas asjad maailmas “päriselt” käivad ja mis on võimalik.

Ka mina olin üks sellistest lastest, vähemalt seni, kuni minu füüsika õpetajast vanaema mulle väga ruttu selgeks tegi, et võlureid (sh printsesse, haldjaid, imesid jms) pole olemas.
Et muinasjutud on küll toredad, aga “päris maailm” toimib teistmoodi - on raske töö, vaev ja asjad, mis tuleb lihtsalt ära teha (valdavalt selleks, et jumala või mõne autoriteetse isikult poolt karistada saamist vältida).

Kui teha kiire sissepõige minu tööalasesse kogemusse, siis see tundub pinnapealsel vaatlusel parajalt mitmekülgse ja kaootilisena, ent kummalisel kombel on üks asi alati viinud järgmiseni ning eelnevas “etapis” või ametis omandatud oskused, kogemused ja teadmised on olnud vundamendiks millelegi uuele (ka siis, kui tegemist on olnud justkui “teise valdkonnaga”).

Mainisin Sulle enne ka põgusalt, et ma olin loomingulembeline laps, kes kasvas väga ratsionaalses ja pragmaatilises peres, kus hinnati kõrgelt tarkust, haridust, asjade “õigesti” tegemist (mis ei lähe loomingulisusega kokku ning milles pole ma kunagi kuigi hea olnud), töökust ja kasulikkust.

Üks asi, mida paljud minu kohta ei tea on see, et ma olin väikesena vasakukäeline ning mind õpetati (“joonlauaga vastu näppe” meetodi abil) paremakäeliseks. See ilmestab hästi ka seda, mis toimus ülekantult muudes valdkondades.

Nii on mul kogu elu vältel olnud alati mingi loominguline väljund (hobi) ning ka mingi “päris” töö. Kusagil kahekümnendate keskel hakkasin ma nende kahega eksperimenteerima ning neid omavahel ühendama. See on tegelikult ka põhjus, miks on mul täna paralleelselt mitu väljundit ning miks ainult ühele (üdini ratsionaalsele või ainult loomingulisele) panustades lähevad asjad minu jaoks tasakaalust välja.

Selleks ajaks, kui ma täisealiseks sain, olin ma katsetanud (salaja) erinevate loominguliste eneseväljenduse viisidega (kudunud endale kampsuneid, kirjutanud luuletusi ja jutustusi, joonistanud jne) ning veetnud kõik suved tööd tehes. Ma olen pesnud kohaliku ehituspoe aknaid, töötanud alaealisena Rakveres toidupoes ning valmistanud burgereid tollal Marja tänaval asunud Tallinna Tagala pataljonis. Täna on sellele kõigele päris naljakas tagasi mõelda, aga samas omandasin ma kõigis nendes töökohtades olulisi oskuseid ja teadmisi, mida läks hiljem väga vaja. Lisaks tuli sealt tollal ka esimene raha, mille eest sain osta endale esimesed ilusad asjad (tee mis tahad, aga on ühe noore tütarlapse jaoks oluline).

Kui Sa oled olnud tähelepanelik lugeja, siis tead juba, et peale gümnaasiumi lõpetamist läksin õppima rakenduspsühholoogiat. Ehkki Mainor ei olnud mu esimene valik, oli see ainus koht, kus tollal psühholoogiat põhikoormusega õhtuti õppida sai. Ilmselgetel põhjustel käisin ma päeval täiskohaga tööl ning õhtud ja nädalavahetused veetsin koolis. Täna tundub minu jaoks utoopiana, tollal oli see minu jaoks lihtsalt normaalsus.

Igatahes asusin tööle nõrkvoolu valdkonda, alguses sekretärina (jah, ma olen muide ka paberitega sekretär ja tuleb tunnistada, et lugematu arv tunde, mida me seal tüütult masinkirja harjutasime, muutsid mu ikka päris kiireks trükkijaks) ning hiljem nähes turul olevat vajadust, avanes mul võimalus luua ettevõttesse nõrkvoolusüsteemide hooldusosakond. Ehk siis minust sai peagi hooldusjuht. Üdini asjaliku põhitöö ja õpingute kõrvalt nokitsesin vabal ajal oma hobide kallal - õppisin geelküüsi paigaldama, maalinguid tegema ning hakkasin ehteid looma. Mõni aasta hiljem sai minust ema ja paar päeva enne sünnitust tuli jääda lapsehoolduspuhkusele. Nii hakkasingi 2009. aasta lõpus tegelema oma loovate hobidega ning sõprade soovitusel panin 2010. aasta alguses ka esimesed enda loodud ehted internetti välja. Minu väga suureks üllatuseks tekkis ootamatult palju huvilisi, üks asi viis teiseni ning mõned kuud hiljem oli minust saanud juba ettevõtja (Tikobella, hiljem Miori). Just see “hobi” aitas mul tegelikult toime tulla ka siis, kui emapalk lõppes, jäin üksikvanema rolli ning lasteaiakohti polnud kusagilt võtta.


2011. aastal läksin tagasi palgatööle ning jätkasin mulle juba tuttavaks saanud valdkonnas, aga lihtsalt pisut teise väljundiga (ehk siis hakkasin tehnosüsteemide hoolduse korraldamise asemel tegelema kinnisvara haldamisega ISS Eesti AS-s). Taustal jätkasin oma “hobiga” ning veetsin vaba aja ehteid valmistades ja müües. Kuna see asi kogus tollal hoogu, siis ühel hetkel tuli välja, et “hobi” on tulusam ja toidab hinge ka palju rohkem, kui põhitöö. Nii tegingi valiku ning lahkusin palgatöölt ja pühendusin oma asjale. Kinnisvara jäi aga mind saatma sellegipoolest. Nimelt sain järgneva viie aasta vältel lähemalt tutvuda kinnisvaraarenduse. (valdavalt Pelgulinnas asuvate) majade pööningu arvel renoveerimise, pööningukorterite väljaehitamise ning nende turundamise ja müümise põneva maailmaga. St ma tean Lenderi-tüüpi majadest palju rohkem, kui keskmine eestlane normaalseks pidada võiks. Kuna olin nö ühe jalaga valdkonnas sees, siis mingil hetkel tehti mulle ettepanek tõsta ka teine jalg uuesti kinnisvarahalduse maailma ning ma ütlesin jah. Tollel ajal oli mul endiselt ehteäri ning sinna kõrvale oli tekkinud juba ka Kristallimaailm (hakkasin ehetes kasutama üha enam looduslike materjale ning jõudsin suure ringiga tagasi kristallide ja mineraalide maailmani, mis hakkas mind seoses iidse Egiptusega huvitama juba varajases lapsepõlves). Kristallimaailm sai ka muide alguse väga orgaaniliselt - väikesest blogist, kus jagasin oma avastusi ja teadmisi. Kristallimaailmast sai pood ennekõike seetõttu, et mul polnud võimalik Eestist hankida mineraale, mille vastu suuremat huvi tundsin ning välismaalt neid ükshaaval tellida ei saanud. Nii tuli tellida mingeid asju hulgi ning ühel hetkel turgatas mulle, et mis ma neist ikka hoian - teeks väikese e-poe. Muide, Kristallimaailma e-pood saigi alguse reaalselt 10 erinevast kaubaartiklist ja kokku ca 50 tootest.
Samal ajal, kui ma Kvarto Kinnisvarahalduses erakordselt mitmekülgset portfeli haldasin, kolmekeelseid üldkoosolekuid korraldasin (mis on muide parim avaliku esinemise ja seejuures vaenulike rahvamasside haldamise koolitus üldse) ning otsisin omaniku esindajana kesklinna korteritesse ja äripindadesse sobivaid rentnikke, hakkasid mu “hobiärid” taas kasvama ja rohkem tähelepanu nõudma. Lisaks tekkis mul mitu põnevat ideed, millega tahtsin samuti katsetada ning mingi killuke kvaliteetaega pidi jääma ka tollal 6-aastasele pojale.

Nõnda tegingi 2015 aastal julge otsuse, lahkusin palgatöölt, tegin kinnisvara valdkonnaga lõpparve ning läksin õppima Holistika Instituuti (miski, mida ma tahtsin teha juba aastaid, aga mis polnud lapse ning kõigi tööde ja ettevõtmiste kõrvalt varem võimalikuks osutunud). Tegemist oli minu jaoks ka ühe eluetapi sümboolse lõpu ning uue algusega. Ääremärkusena tasub muidugi mainida, et “lõpparve kinnisvaraga kümme aastat tagasi” väljendub praktikas nii, et tegelikult tänaseni aitan ma sõpradel ja tuttavatel (kes oskavad küsida) kinnisvarakuulutusi sõnastada, kinnisvara “kaubanduslikult atraktiivseks” muuta ja seda sobivalt jäädvustada või siis “musta karbi potentsiaali ja visiooni” müüa.

Fun fact, mida teavad ka ainult vähesed asjasse pühendatud - ma olen elu vältel teinud ka muudes valdkondades väga palju “salajast copywrinting’ut” ehk siis aidanud tuttavatel ja sõpradel kodulehti luua, enesetutvustusi, teenuste ja toodete kirjeldusi lihtsalt ja tabavalt sõnastada ning nii mõnedki ametkonnad ja investorid on näinud minu käe alt läbi käinud äriplaane. See on minu jaoks olnud üks nendest “kingsepp ja kingad” valdkondadest - enda asju on lihtsalt ja tabavalt sõnastada keeruline, teiste puhul aga “kõige lihtsam asi, mida teha”.

Jätkates aga ajaloo lainetel, siis 2015. aastal avasin ma Kadaka teel Loovuse Ruumi, kuhu hiljem tekkis ka esimene Kristallimaailma “füüsiline pood”. Nimelt hakati mult küsima lisaks ehetele ka võimalust neid ise luua ning nii jõudsingi vaikselt erinevate töötubade ja koolituste korraldamiseni. Väikestest meisterdamisõhtutest kasvasid välja meelelahutusliku varjundiga eneseteadlikkust tõstvad ja avardavad koolitused ja töötoad. Erinevaid loovaid tegevusi olen vahemikus 2015-2019 teinud päris põnevate koostööpartneritega, kelle hulka kuuluvad Kaitseliit, Rahandusministeerium, Südameapteek, Mercedes Eesti ning lugematu hulk väiksemaid ettevõtteid ja seltskondi.
2016. aastal kolis Kristallimaailm suuremasse ruumi Mustamäe tee 8 (kus hiljem sai laienetud veelgi suuremale pinnale) ning peagi järgnes Mustamäe tee 6 kõrvalhoonesse ka Loovuse Ruum.
Vahemikku 2015-2019 jääb veel mitmeid muid põnevaid ettevõtmiseid - helmeste ja käsitöötarvikute e-pood, kleidilaenutus, joogastuudio jpm. Osa neist olid heaks õppetunniks selle kohta, et mõned asjad elus on vaja ära teha lihtsalt selleks, et aru saada mida (või kuidas) sa teha ei taha!

2019. aastal kolis Kristallimaailm Vanalinna Aia tänavale ning koolitusruum Mustamäele Laki tänavale. Seda, mis 2019. aasta lõpus juhtus, ma ilmselt Sulle meenutama ei pea ning tõenäoliselt oskad juba aimata, milline mõju oli see kaubanduse ja teenindusega seotud ettevõtjatele.

2020. aasta oligi minu jaoks lepingute lõpetamise, tagajärgede lappimise, “haavade lakkumise”, “eneseusu taastamise”, eneseanalüüsi ja edasi liikumise aastaks. Kallis kogemus, mida ma täna tagasi vaadates pean ülimalt oluliseks ja väärtuslikuks õppetunniks. Nii äriliselt, kui isiklikult. See kogemus viis mind vajaduseni suunata objektiivselt kriitiline pilk enda sisemaailmas toimuva poole, seada kahtluse alla mingid sisse juurdunud käitumismustrid ning õppida veelgi paremini emotsionaalselt keerulistes olukordades toime tulema. See oli ka aeg, kus hakkasin üha enam toetuma sellele, mida olin enda kohta viis aastat varem Human Design süsteemist teada saanud ning tulin tagasi konfliktilahendamise ja emotsioonide juhtimise tehnikate juurde. Olin Human Design süsteemi varasematel aastatel ohtralt Kristallimaailma poe ja erinevate koolituste / konsultatsioonide klientide peal katsetanud (ennekõike eesmärgiga aru saada, kas see ka teiste puhul paika peab ning mis kasu sellest siis ikkagi olla võiks), aga polnud kunagi varem seda kuigi avalikult jaganud. 2019 aastal (tegelikult vahetult enne pandeemiat) tegin oma sõprade palvel ka esimese töötoa. 2020. aastal süvenesin süsteemi hoopis teise pilguga ning hakkasin seda ka avalikumalt jagama - mulle tundus, et ka teistel võib keerulisel ajal teadlikust enesejuhtimisest väga palju kasu olla. Nii sündiski Minu Human Design blogi. Naljakas on mõelda, kuidas mul polnud tollal õrna aimugi, milline teekond mis ees ootab. Ma arvasin, et jagan lihtsalt seda, mida olen õppinud ja omandanud ning siis, kui mõni mu tuttavatest taas midagi küsib, on hea neile kohe vastavasisulist postitust jagada. Sisuliselt aasta aega kirjutasingi postitusi umbes sajale jälgijale, kellest pooled olid minu enda sõbrad või kliendid Kristallimaailma poest, kellele olin sellest kunagi varem juba rääkinud.
Üsna peagi tehti mulle ettepanek teha esimene avalik Human Design alane koolitus, mis viis välja selleni, et jõudsin Zoomi ja ülejäänu on juba ajalugu. Esimesel Zoomi koolitusel 2021. aasta alguses osales 4. inimest. Tänaseks on erinevatel Human Design teemalistel koolitustel osalejaid olnud kokku üle 2000! Veelgi uskumatum on mõelda, et 2024 aasta lõpus ilmunud raamat on jõudnud juba üle 3000 inimese kodudesse.

Veel enne, kui Human Design süsteemi edendamisest, õpetamisest ja ka praktilise eneseteadlikkuse tööriistana muudes valdkondades (suhted, äri) kasutamisest sai märkamatult minu peamine tegevusala, jõudsin aasta aega õpetada Tallinna Arte Gümnaasiumis kümnendikele psühholoogiat. See oli üks hinge toitvamaid ja tähendusrikkamaid tegevusi ning samas aitas väga hästi nähtavale tuua ka selle, millised probleemid on tänapäeva noortel ning kui aktuaalsed on kõik eneseteadlikkuse, suhtlemisoskuste, emotsionaalse regulatsiooni ning emotsioonide juhtimisega seotud teemad. Juba siis otsustasin, et tahan jagada ka kõike seda, mida olen selles vallas õppinud ja omandanud ning lootuses, et oluline info jõuab ka noorteni.
Kompott sellest, mida olen ise läbi teinud, mis mind sütitab, erutab, tähendusrikkana tundub ja samas aitab ka mingil moel mõnda aktuaalset sotsiaalset probleemi lahendada, ongi see, millega ma täna tegelen.

Et monotoonsete asjade samal moel tegemine ei ole minu jaoks ning mul on vaja stimuleerivaid “probleeme”, mida loominguliselt lahendada, siis meeldibki mulle samu tööriistu erinevates valdkondades kasutada või siis vahepeal uue vaatenurga saamiseks eemalduda ühest tegevusest ning panustada millessegi muusse, et siis taas värske pilguga naasta.

Teemad, mis on mulle suurt huvi pakkunud ning kus olen elu vältel märkimisväärse hulga kogemusi, teadmisi ja oskuseid omandanud:

✓ korduvad mustrid, alateadlikud seosed ja seaduspärasused
✓ inimmeele potentsiaal ja keskkonna mõju selle kujunemisele
✓ iga inimolendi individuaalsus ja unikaalsus ning viisid selle väljendamiseks (kasutades Human Design süsteemi)
✓ loominguline eneseväljendus (sh. läbi ettevõtluse vormi)
✓ arengule suunatud harmoonilised suhted (eraelus ja töös), mis austavad osapoolte eripära ja emotsionaalse teadlikkuse roll nendes.

Naudin:

✓ inspireerivate ja avardavate infokillukeste ning oma kogemustarkuse ja omandatud teadmiste jagamist
✓ praktiliste ja edasiviivate oskuste õpetamist
✓ sisemiste- ja väliste konfliktide lahendamist
✓ keerulistele ja korduma kippuvatele probleemidele lahenduste leidmist
✓ eriliste ja ägedate inimeste ning nende loovate ettevõtmiste unikaalse potentsiaali võimendamist
✓ alateadlike seoste nähtavale toomist ning perspektiivi avardamist

+ loodust, liikumist, vaikust, head muusikat & südamlikke vestluseid olulistel teemadel!

Olen õppinud:

✓ rakenduspsühholoogiat spetsialiseerumisega teenindusjuhtimisele, kogemusnõustamist, kriisinõustamist, õiguspsühholoogiat, coachingu oskuseid, neurolingvistilist programmeerimist, äri-, pere- ja struktuurseid konstellatsioone, Human Design süsteemi, Gene Keys-i lähenemist, erinevaid alateadlike mustritega töötamist käsitlevaid lähenemisi jpm (pikema nimekirja leiad siit).
Mind on huvitanud teaduspõhise ja “alternatiivse” lähenemise kombineerimine, mistõttu olen sügavamalt tundnud huvi erinevate tehnikate ja süsteemide vastu. Täna kasutan oma töös minevikus omandatud teadmisi kombineeritult, “lemmikutena” toon kindlasti välja Human Design’i, Gene Keys lähenemise, konstellatsioonide meetodi ning sellele omase süsteemse lähenemise probleemidele, inimesele, peresüsteemile ja ka ärile või organisatsioonile. Pikema loetelu minu hariduskäigust ja täiendõppest leiad lehe allosasse kerides.

Kõige väärtuslikumad teadmised ja oskused:

✓ olen omandanud mitte-formaalsel viisil ja vajaduspõhiselt - kogemuslikult, läbi isikliku katse-eksituse meetodi, ebaõnnestumiste ning eluliste õppetundide!

Mul on kogemusi:

✓ kinnisvara valdkonnas ja töös inimestega - teeninduses, probleemilahenduses, nõustamises, mentorluses ja koolitamises.
✓ keeruliste ideede sõnastamises ning uudsete ja loovate vaatenurkade leidmises
✓ kirglikust hobist tööalase väljundi loomisega (sh “mitte millestki” millegi tegemisega)
✓ lapse arengu toetamisel lähtudes tema individuaalsusest ja unikaalsusest

Viimase 10 aasta jooksul olen:

✓ aidanud tuhandetel inimestel ennast paremini tundma õppida, oma vaadet avardada, tuua nähtavaks alateadlikud seosed ning leida alternatiivne - loomulikum ja paremini toimiv - viis elus (sh töös ja suhetes) edenemiseks.
✓ katsetanud mitmete loominguliste ettevõtmiste ja projektidega (millest on omakorda välja kasvanud midagi uut)
✓ edendanud Eestis Human Design süsteemi ja selle praktilist kasutust eneseavastamisel, suurema mõistmise loomisel erinevate suhetes ja töökeskkonnas ning eneseteostuse vallas.
✓ kirjutanud raamatu ja loonud 30+ erinevat enesearengut toetavat koolitust ja programmi ning mitmed e-raamatud ja audiokoolitused
✓ õpetanud koolinoortele psühholoogiat ja praktilisi suhtlemisoskuseid
✓ esinenud mitmel naistele suunatud ning ettevõtlusega seotud seminaril ja konverentsil, sh Teadliku Ettevõtluse Konverents (2025, Tartus) ja Rahvusvahelisel naisettevõtjate konverentsil Rumeenias (2025, Cluj Napoca)

Alljärgnevalt leiadki mõned võimalused, mida ma Sulle iseseisvaks eneseavastuseks ja koostööks pakun.

MIDA SAAN SINU HEAKS TEHA?

Saan aidata Sul:

✓ lahendada sisemist või välist konflikti (sh vastuolulisus, mis on seotud sellega, kes Sa oled vs kelleks on Sind kasvatatud)
✓ näha ja teadvustada alateadlikke (sh käitumuslikke) mustreid, mis hoiavad Sind korduvates (samalaadsete kannatuste) tsüklites ning pärsivad Su arengut (töös, suhetes või isiklikus heaolus)
✓ avardada oma vaadet ning leida loomingulisi lahendusi keerulisena näivatele probleemidele
✓ õppida ennast paremini tundma ja usaldama (sh teadlikumalt läbi elu navigeerima toetudes just Sinu enda sisemisele kompassile)
✓ õppida tundma ja mõistma oma lapsi, partnerit või kolleege ning leidma nendega ühist keelt
✓ muuta oma kirg tähendusrikkaks ja tulusaks tööalaseks väljundiks (sh võimendada seda, mille poolest Sa loomulikult eristud)
✓ revideerida lugusid, mida on Sulle sinu enda ja maailma kohta räägitud ning uuendada seda, mis vajab uuendamist, et saaksid enda piiramise ja raamidesse surumise asemel eemaldada “nähtamatu klaaslae” ja asuda uute kõrguste suunas pürgima.

ÜLEVAADE MINU MITMEKÜLGSEST HARIDUSKÄIGUST

Hetkel käsil:

✓ Süsteemsed suguvõsa aspektid paariteraapias, Süsteemsete Lahenduste ja Konsultatsiooni Keskus (al. 2025)

✓ Organisatsiooni konfliktijuhtimine (al. 2023)

2021- 2024
✓ Struktuursed konstellatsioonid, ​Süsteemsete Lahenduste ja Konsultatsiooni Keskus (2023-2024)
​✓ Süsteemne-fenomenoloogiline lähenemine, perekondlikud paigutused ehk perekonstellatsioonid, 
Süsteemsete Lahenduste ja Konsultatsiooni Keskus (2021-2024)
✓ Ärikonstellatsioonid ja organisatsiooni süsteemne areng, 
Süsteemsete Lahenduste ja Konsultatsiooni Keskus (2021-2023)​
✓ Õiguspsühholoogia alused (mikrokraad), Tallinna Ülikool (2022) 
✓ ​Kriisinõustamise AB, Mahena (2022)
✓ Raha paarisuhetes​ (konstellatsiooniseminar), Innermind (2022) 
✓ Tööalane tulevikupilt - karjääriarengu kavandamine, Tartu Ülikool (2022) 
✓ Vaimse tervise esmaabi, Õpetajate Maja (2021)

2015 - 2018
✓ Human Design erinevad online koolitused (2015 - tegelikult tänaseni välja) 
✓ Holistiline treening, Holistika Instituut (2015-2017) 
✓ ​NLP Practitioner, Meta-Profit OÜ (al.  2016)
✓ AOEC Coaching Skills Sertificate programm, Estonian Business School (2016) 
✓ Tiibeti vibroakustiline massaaz (2016) 
✓ Chakra Balancing and Healing Practitioner Course, Natura Training Centre (2016) 
​✓ "Wild Woman Awakening" Malaika naistekursus (2016)
✓ IIKA Keskuse alg-, põhi- ja süvakursus (2015-2016) 
✓ Kogemusnõustajate väljaõpe, Arengukeskuses Avitus (2015) 
✓ Süsteemse pereteraapia baaskoolitus, Eesti Pereteraapia Ühing ( 2015) 
✓ Rahvusvaheline naerujooga juhendajate väljaõpe (2015) 
✓ EFT I ja II taseme väljaõpe (2015) 
✓ Teeta-tervendamise baas- ja edasijõudnute kursused (Theta Healing Advanced Practitioner) (2015) 
✓ Frantsila õieteraapia kursus (2015)
✓ Kristalli-Reiki I astme koolitus, Sisemise Tarkuse Kool Universus (2015)  
✓ Kristalliteraapia I, II ja III astme koolitused, Sisemise Tarkuse Kool Universus (2015) 
✓ Usui Reiki (2015) 
✓ Access Consciousness Bars (2015) 


2012 - 2015
✓ Aksessuaaride disaini ja stilistika kursus, Vassilissa Danaviri Amrita Stuudio ( 2015) 
✓ Rõiva- ja tekstiiliala ressurssikorraldus, Tallinna Tehnikakõrgkool ( 2012 - …)
✓ Stilistika, Mainori Erakõrgkool (2012-2013)


2006 - 2009
✓ Rakenduspsühholoogia spetsialiseerumisega teenindusjuhtimisele, ​Mainori Erakõrgkool (2006-2009) 
✓ Arvukalt erinevaid kinnisvara, klienditeeniduse ja müügiga seotud praktilisi koolitusi (2006-2009) 


1994 - 2006
✓ Sekretäriõpe, Norax koolituskeskus (2004-2006)
✓  Ajakirjanduse lühikursused, TLU Avatud ülikool (2005-2006)
✓ Tapa Gümnaasium (1994-2006)


+ lugematu hulk raamatuid, seminare, veebiloenguid, laagreid, retriite, töötubasid ja muud harivat ning silmaringi avardavat (mille kohta pole formaalset diplomit saanud või mille olen lihtsalt unustanud siia nimekirja lisada).